Războiul dintre Rusia și Ucraina este un eveniment pe care mulți dintre noi nu și l-ar fi putut imagina, dar iată că au trecut mai bine de 10 zile de când suntem alături de Ucraina și de refugiații care trec prin momente dificile. Conflictul a trecut însă granițele frontului și tot mai mulți tineri își documentează viața din timpul războiului pe rețele precum TikTok, Instagram, Twitter sau Facebook. În același timp, în spațiul public au apărut foarte multe știri false, menite să dezinforme populația și să plaseze Rusia într-o lumină bună. Având în vedere aceste fapte, majoritate rețelelor de socializare au luat măsuri rapide prin care să combată dezinformarea și să limiteze utilizarea abuzivă a acestora. Haideți să aruncăm o privire asupra principalilor jucători și a deciziilor pe care le-au luat.
Cu aproximativ 70 de milioane de utilizatori în Rusia și 24 de milioane în Ucraina, Facebook a fost restricționat de către guvernul rus, ca răspuns al refuzului platformei de a elimina etichetele de avertizare privind dezinformarea în contextul conflictului armat. Un prim răspuns din partea Meta a fost oprirea reclamelor din mass-media ale Rusiei, demonetizând aceste conturi. Câteva zile mai târziu, Meta a restricționat, și mai apoi a blocat, accesul utilizatorilor la publicațiile rusești RT și Sputnik, în urma solicitărilor venite din partea instituțiilor UE. Măsurile au fost extinse și asupra platformei Instagram, acolo unde sunt ascunse informațiile privitoare la conturile pe care utilizatorii din Ucraina și Rusia aleg să le urmărească, în cazul în care conturile acestora sunt private. De asemenea, pe stories au fost adăugate alerte care te informează atunci când sunt asociate site-uri rusești.
Youtube restricționează accesul utilizatorilor din Ucraina la majoritatea canalelor ce aparțin instituțiilor media din Rusia, și suspendă monetizarea pentru un număr ridicat de canale rusești. De asemenea, YouTube elimină canalele de stat rusești din recomandări, limitând și posibilitatea de noi încărcări pe platformă din partea acestora. Cea mai recentă măsură luată de Youtube, a fost aceea de a bloca complet toate canalele media rusești în țările europene.
TikTok are acum conținut geo-blocat de la instituțiile media afiliate statului rus pentru utilizatorii din UE, în timp ce acest conținut este în continuare valabil pentru restul țărilor. O altă măsură luate de către aceștia, în condițiile adoptării în Rusia a legii ”știrilor false”, a fost interzicerea transmisiunilor live din acest stat, pentru a evita pedepsirea sau chiar arestarea utilizatorilor care ar putea face acest lucru.